RSS

Glada nyheter och lite annat

25 Jan

Nu var det några dagar sedan jag skrev. Det har hänt mycket under tiden. Bland annat har jag fått reda på att både jag och min sambo kommer få lite CSN den här terminen. Inte fullt, men några tusen i månaden gör ganska mycket för ekonomin. Vi kan alltså betala hyran och alla räkningar utan att nalla på besparingarna. Det är en stor lättnad!

MEN, jag kommer fortsätta med mitt projekt med billig mat. Så bloggen kommer inte försvinna. 😉

Sist skrev jag om det där himla fläsklägget som jag inte fick ut så mycket kött av. Jag har i alla fall kokat om det och tagit hand om det köttet som satt kvar som går att äta. Det här blev resultatet:

Inte mycket här..

Inte mycket här..

Tack vare det här har jag nu en ny låda i min frys:

Här hamnar smårester

Här hamnar smårester

Mitt mål är att inte slänga så mycket mat, och i den här lådan kommer därför de där småresterna hamna (i separata påsar). Sen kanske jag gör pyttipanna, gratäng eller paj med det som finns där. Här kan det alltså hamna kokta grönsaker, överblivna köttbitar eller en ostbit som knappt går att riva.

Efter att ha kokat fläsklägget fick jag också en massa ny buljong som står i kylen (i geléform). Tänkte göra löksoppa eller nåt liknande med den.
Eftersom den har så mycket smak (kokade köttet med lök, kålrot och morötter) kan man koka lite potatisbitar, lägga dem i en matlåda och bara sleva över lite buljonggelé. Perfekt matlåda, då soppa gärna sipprar ut ur de flesta matlådor, men nu håller den sig på plats. Sen smälter den i micron.

I veckan skulle vi äta kyckling, men den kycklingen vi hade hemma har inte blivit uppäten av en anledning. Det är en rätt billig sort och den blir lätt svampig och inte så trevlig att äta.. Men jag löste det genom att banka ut dem ordentligt med en kastrull (jag har ingen köttklubba). Jag lade dem mellan två bitar plastfilm och bankade på.

platt!

Platt!

Sen panerade jag dem och åt med ugnsrostade rotsaker.
wpid-20140121_200519.jpg

Det blev väldigt gott och min sambo tyckte bättre om det än den panerade fisken. Så det var ju alltid trevligt. =)

 

 

 

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på januari 25, 2014 i Mitt liv. Typ., sparsamhet

 

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Lämna en kommentar